ژورنال کلاب

تعداد بازدید:۴
ژورنال کلاب

تعاریف

ژورنال کلوب، گروهی  از افراد متخصص در یک زمینه معین است که آخرین دستاوردها و مقالات ارائه شده در یک زمینه تخصصی  را مورد بررسی قرار داده و تبادل نظر و طوفان فکری داشته باشند. افراد شاغل در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مختلف و یا گروه‌های تحقیقاتی که در مسیر مشخصی کار می‌کنند، پتانسیل‌های مناسبی جهت تشکیل ژورنال کلوب محسوب می‌شوند.

در هر جلسه معمولا یکی از اعضا مسئولیت مدیریت و هدایت بحث دارد که پس از انجام سخنرانی و اعلام نظرات خود، جلسه را به حضار واگذار می‌کند. حضار با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند و سخنران در صورت نیاز، بحث‌ را به موضوع اصلی جهت‌دهی می‌نماید.

 

​​​​​​​اهداف

      1- تشکیل هسته های علمی در بخش های مختلف گروه مهندسی بهداشت محیط که در بروز نگه داشتن افراد نقش مهمی خواهد داشت   

  1. ایجاد بستری جهت تبادل نظر دانشجویان و اساتید گروه
  2. شناسایی قابلیت‌های موجود
  3. برقراری ارتباط و همکاری بیشتر اعضا
  4. ارتقای سطح کیفی پروژه‌های تعریف شده بواسطه نقد و ارزیابی در یک جمع تخصصی

 

​​​​​​​ماموریت ها

  • به افراد کمک می‌کند تا یاد بگیرند و مهارت‌های خود را ارتقا دهند.
  • آگاهی در زمینه مهارت‌های تحقیق را ارتقا می‌دهد.
  • افراد در جریان جدیدترین مقالات علمی قرار می‌گیرند.
  • افراد را تشویق به تحقیق می‌کند.
  • ارتباطات و همکاریهای علمی را ارتقا می‌دهد.
  • محرکی برای بحث‌های علمی است و درک افراد را نسبت به موضوعات روز عمیق‌تر می‌کند.

 

نحوه برگزاری جلسات و وظایف سخنران

 

  1. نحوه برگزاری

در ابتدای جلسه، یک سخنرانی 20-30 دقیقه‌ای برای معرفی یک یا چند مقاله مشخص توسط یکی از افراد گروه که از قبل تعیین شده، انجام می‌شود و پس از آن جلسات بحث و گفتگو برگزار می‌شود. به منظور رشد همگی اعضا در ژورنال کلوب، بهتر است هر یک مطابق با برنامه‌ای از پیش تعیین شده، به عنوان سخنران فعالیت داشته باشند.

 

​​​​​​​      2. وظایف سخنران

افراد باید در این سخنرانی‌ها نیازهای مخاطبان را در نظر گرفته و از اسلایدهای جذاب استفاده کنند، سوالات احتمالی مخاطبین را در نظر گرفته و پاسخ‌هایی آماده کنند. در مورد انتخاب مقاله، لازم است سخنران بداند که می‌خواهد به چه چیزی برسد و لذا مقاله را بر این اساس انتخاب کند. به مقالات جدیدی فکر کند که می‌تواند در تضاد با باورهای قدیمی باشد.

برای داشتن ارائه خوب در این جلسات، بهتر است موارد زیر رعایت شود:

  • پیش زمینه مطالعه بصورت خلاصه ارائه شود و همچنین گفته شود سوالی که مقاله می‌خواهد به آن پاسخ دهد، چیست.
  • روش‌های بکار رفته در مقاله بررسی شود و طرح مطالعه، تحلیل و سایر نقاط کلیدی که درباره اعتبار و عمومیت نتایج هست، بیان شود.
  • با تمرکز بر جداول و شکل‌های ارائه شده در مقاله، نتایج بیان شود.
  • دوباره سوال تحقیق را مطرح کرده و یافته‌های اساسی را خلاصه کند و بر عواملی متمرکز شود که می‌تواند اعتبار نتایج را متاثر نمایند. بایاس‌های احتمالی و سایر عواملی که اعتبار و عمومیت نتایج را تحت تاثیر قرار می‌دهند را شناسایی کند. نتایج بدست آمده باید با نتایج سایر مطالعات مقایسه شوند. سوالاتی که بی جواب مانده‌اند و گام‌های بالقوه بعدی نیز مشخص شوند.
  • در آخر، دیدگاه شخصی خود را ارائه داده و با جزئیات توضیح دهد که چرا مقاله مورد بحث را جالب و یا مهم دانسته است.

 

قوانین حاکم بر ژورنال کلوب

  • اعضای کلوب باید دارای علایق مشترک باشند؛ باید شامل تمام افراد در سطوح مختلف، از دانشجو با اعضای هیات علمی باشد و تمامی افراد عضو در یک کلوب ملزم به ارایه سخنرانی به شکل دوره ای در موضوعات مرتبط می باشند
  • کلوب همواره در ساعت مشخص و روز مشخصی از هفته (دوره برگزاری تابعی از تعداد)  برگزار می‌شود، و یک برنامه ثابت است.
  • دارای یک دبیر است که به طور منظم در جلسات کلوب شرکت می‌کند و وظیفه تدوین خلاصه جلسات و گردآوری فرمهای نظرسنجی را به عهده دارد..
  • در حالت ایده‌آل، حضور و غیاب اجباری است.
  • جلسه باید در زمان مشخص شروع و تمام شود.
  • افراد تشویق به فعالیت‌های جمعی شوند، برای مثال در شروع جلسات هر فرد خودش را معرفی کرده و صحبت کوتاهی درباره کار یا تخصصش می‌کند.
  • درباره 1-3 مقاله منتشر شده در مجلات معتبر بحث و گفتگو می‌شود.
  • زمان جلسه بطور مساوی میان ارائه و بحث تقسیم شود.
  • مقالاتی انتخاب شوند که تاثیر مشخصی بر اهداف گروه تحقیقاتی داشته باشد.
  • در ابتدا مفهوم اصلی مقاله انتخاب شده در قالب یک سوال، مطرح شود.
  • هر از گاهی از یک سخنران مهمان دعوت شود تا به تجربیات تخصصی گروه افزوده شود.
  •